6 augusti 2012

Dag 12, 14.7.2012: Bungee & Krka

På lördag styrde vi då bilen mot Sibenik bron för att hoppa lite. Bild på bron och utsikten från bron... Den var inte så hög endast 40 m men jag kan säga det räckte mycket väl åt mig. Vi hade tänkt hoppa från en annan på 65 m men jag är glad vi valde denna!

Tror jag aldrig tidigare har blivit fotad med ett likadant ansiktsuttryck. Smått nervöst var det.

Sen var det bara "One, two, three, JUMP"

Känslan jag kände då känner jag fortfarande då jag ser på bilderna! Men nu är det gjort och jag gör ogärna om det! ;) 

Med adrenalinet susande i våra kroppar åkte vi iväg till Krka nationalpark. En inte så stor park som vi gjorde på ca 2 h. Då låg vi och slöade i solen också samt simmade. Det var jätte fint att gå runt i Krka nationalpark och tillsammans med barn är det absolut värt ett besök, speciellt eftersom man får simma där.   

Sista vattenfallet var super fint och stort och det var just här man fick simma.

Krka är en lång rad av vattenfall och sjöar så om man körde en bit norrut så kom man till en annan del. Här var det lite stillsammare och inte så stort. Men vi fick se ett litet museum i en gammal kvarn, som idag drevs och fungerade på samma sätt som då det byggdes för länge sedan; av vattnets kraft.! Även här kunde man simma!

Sedan bilade vi iväg norrut. Vår mål för söndagen var ju Plitvice nationalpark.

Stannade till på en restaurang i en liten by. Fick fantastisk god bosnisk mat och vyerna från terrassen var ju inte så illa heller. Bysbor som var ute och vallade både kossor och får. Här ser ni också en bild på bilen vår vi hyrde för 11 dagar. En liten fiat som rullade fram oss utan några som helst problem.

Tips: Om ni endast reser till Split (med omnejd) fundera då på en avstickare till Krka för att se lite annat än klippor och torra landskap. Det är inte långt från Split till Krka så det funkar bra att hyra egen bil eller åka med på en trip som anordnas på någon av dom olika agenturerna.

1 kommentar:

Diana sa...

Vilken fantastisk semester ni verkar haft. Otroligt fina bilder. Era romantiska små skitar ;D